Holistisk pedagogikk

Holistisk pedagogikk

mandag 3. april 2017

Noen tanker til den nye overordnede delen i lærerplanen (høringsutkastet)

Noen tanker omkring høringsutkastet for den nye lærerplanens overordnede del:


Lærerplanens nye overordnede del er lang og omfattende, men mer tidsriktig og utvidet. Man kan se spor fra Ludviksen-kommisjonens rapport og den viser at vi står over en ny «tidsalder» som krever nye tanker og løsninger. Men utkastet viser tydelig at den forholder seg fremdeles til den tradisjonelle vitenskapelige retningen, som i holistisk pedagogisk litteratur blir kalt for mekanistisk vitenskap. Et tydelig eksempel på dette er avsnittet som tar for seg «Respekt for naturen og miljøbevissthet» (pkt 1.5.) og som viser David Orrs kritikk til miljøundervisningen i den konvensjonelle skole. Under dette punkt leser vi: «Mennesket er en del av naturen.» Det begynner bra, men så går det etter hvert over til: «De (elevene) skal få rike muligheter til å se naturen som en kilde til nytte, opplevelse og glede, god helse og læring.» Igjen, naturen ER TIL FOR menneskets behov og nytelser. 

Men hva tenker man innen holistisk pedagogikk når det kommer til miljø og økologi? Da vil jeg få vise til denne linken, skrevet av Ron Miller, der han legger fram et holistisk pedagogisk perspektiv på tema.

http://www.holistic-education.net/articles/ecology.htm



(Bildet hentet fra: https://gsoedibleschoolyard.wordpress.com/2014/01/08/summer-camp-internships-2014/)