Holistisk pedagogikk

Holistisk pedagogikk

fredag 13. januar 2017

Kompetansen å LYTTE i Holistisk Pedagogikk

Etter mange år i skolen merker jeg at elevene i dag generelt har en dårligere evne til å lytte. Da tenker jeg ikke på å lytte til det de voksne sier, selv om det noen ganger også kan være utfordrende, men rett og slett lytte til det som blir fortalt/formidlet. Noen vil kunne si at elevene sliter med konsentrasjonsvansker, og sikkert med rette, men så var det en tanke som slo meg etter en samtale med en kollega om tema:
Barn i dag er veldig eksponert for skiftende bilder gjennom dataspill, TV og annen underholdningsmedia. Det er flimrende bilder som fanger deres oppmerksomhet og holder de konsentrert om det de skal jobbe med. Hvilket underbygges av skolen gjennom bruk av IKT læringsmateriale, Smartboard, men også læringsbøkene som er rikelig dekorert med prangende bilder. Tar du bort det visuelle og de skal bruke hørselen så lakker det på konsentrasjonen og de får det ikke med seg, uansett hvor spennende du prøver å få det til å høres ut. Dette syns jeg er tankevekkende og undrer meg over konsekvensene av dette. Mennesker har i år tusener lært gjennom det å lytte, og de visuelle inntrykkene man må forholde seg til i dag er helt eksepsjonelle i menneskets læringshistorie.
I Holistisk Pedagogikk er det å kunne lytte en viktig del av pedagogikken. Da snakkes det ikke bare om å lytte til det som blir sagt, men virkelig lytte til alt og alle. Øyeblikk der de visuelle virkemidlene er fraværende. Dette kan være alt fra å lytte til en historie/fortelling, lytte til hverandre gjennom dialog, lytte til musikk eller lytte til naturen og dets mangfold av lyder og sang. Men lytte handler også om å lytte til sitt indre, til sitt dypere selv.


(Bildet hentet fra: https://no.pinterest.com/pin/16958936074873049/)